Frågor och svar

Om du gör en behandling med fillers och inte fyller på igen är allting borta efter cirka 6 månader. Vissa områden sitter det i kortare och andra längre. Botox försvinner efter cirka 3-6 månader. Då återgår det till att se ut som det gjorde innan behandlingen. Har du behandlats några gånger och sedan slutar tar det längre tid eftersom fillers sitter bättre för varje gång du gjort en behandling. Detta gäller även botox men då främst pga att muskeln blivit lite svagare i sig själv när du inte använt den på ett tag. Du förebygger även åldrandet av huden genom upprepade behandlingar!

Undvik acetylsalicylpreparat tex Aspirin och Treo då det ökar risken för blåmärken. Även Omega3 bör undvikas ca 1 vecka innan behandling. Gör inte behandling när du har en infektion i kroppen. Inte heller vid graviditet och amning.

Efter en Botoxbehandling bör du undvika fysisk aktivitet 24h efter behandling. Undvik också bastubad eller massage i området som är behandlat.
Efter i borttagning av kärl på benen gäller samma som ovan undvik att bada i hav eller pool.

Alla injektioner innebär en liten risk för infektion eller reaktion. Väldokumenterade och välbeprövade fillers sänker den risken avsevärt. Botox framställd av kända företag är också att föredra. Det är viktigt att välja behandlare med rätt legitimation och utbildning dvs läkare, sjuksköterska eller tandläkare som är godkända av Estetiska injektionsrådet är avgörande för säkerheten av din behandling.

Det flesta fillers innehåller bedövningsmedlet Lidocain. Men många vill ha bedövningskräm en stund innan behandlingen också. Tandläkarbedövning går också bra att få. Botoxbehandlingen kräver ingen bedövning alls. Det går snabbt och känns mindre än en vaccinspruta!

En del får blåmärken och andra inte. Omega3 kan öka blödningsbenägenheten en aning. Och även andra mediciner. Svullnaden sitter 1-3 dagar beroende på område som är behandlat. Det kan kännas lite ömt och hårt i några dagar men försvinner så småningom (vid behandling med fillers). Botox ger ingen svullnad och väldigt sällan blåmärken.

Det ska inte synas att en behandling är gjord.! När du ser att någon gjort en injektion i ansiktet är det inte bra gjort. Det är din behandlare som har ansvar för det estetiska resultatet. Gå på referenser när du väljer klinik/behandlare.

För att hålla hög kvalitet på produkter, utbildning av behandlare, försäkringar m.m så krävs ett högre pris. Behandlingstekniken och produkten är avgörande för resultatet och varaktigheten av din behandling. Även säkerheten för dig som patient blir högre.

Nej, du ska inte göra en behandling om du är gravid.

Har du en infektion i kroppen särskilt i början av sjukdomsförloppet ska du inte göra någon behandling- Omboka till en dag du är frisk!

Fillers fyller ut och återskapar huden. Den är uppbyggd av ett fuktbindande ämne och ser ut som en gele. Botox är ett läkemedel som slappnar av i muskler som dragits ihop och förkortas och därmed orsakat en rynka eller sänkning i ansiktet.

Botox är botulinumtoxin i försvagad och utspädd form som i mycket små mängder används för att släta ut rynkor. I mycket större mängder används det för att behandla migrän, muskelspasmer, överdriven svettning m.m. Botulinumtoxin i koncentrerad form är som många andra läkemedel giftigt i höga doser.

Tveka inte att höra av dig om du har fler frågor!
info@amandakliniken.se

flaskor